View from Roque Nublo - Gran Canaria

View from Roque Nublo - Gran Canaria



woensdag 17 augustus 2016

Uitgelopen: Trail des Fantômes 2016 (19km)

De Trail des Fantômes in het mooie La Roche is voor mij altijd al de hoogdag geweest van het Belgische trailrunnen.  En nu de organisatie er door de grote belangstelling voor gekozen heeft om er een tweedaagse van te maken, werden dat zowaar twee hoogdagen.  Na mijn 50km in 2014 en mijn 75km in 2015 lijkt de afstand die ik dit jaar doe (met dank aan de linkerknie) wel niks, maar 19km en een dikke 800 positieve hoogtemeters blijft een serieuze uitdaging.

Tweedaagse

Er waren in totaal vijf afstanden voorzien, twee op zaterdag (12 en 27km) en drie op zondag (19, 33 en 65km).  Ik was vrijdagavond al aangekomen in La Roche en ging op zaterdag eerst naar de start van de 27km (en bij deze gelegenheid ook mijn borstnummer ophalen) en daarna met Tjarda en Kostya naar de bevoorrading in Maboge, waar we zowel de 12km- als de 27km-lopers gingen aanmoedigen.  We zagen aan de gezichten van de lopers dat de combinatie van warmte met het zware parkoers er geen sinecure van zou maken.  Daarna nog even terug naar de startplaats waar we een Choufke dronken met o.a. Belgian Trail King Steven Pauwels en Vincent Siringo (respectievelijk 4de en 1ste op de 12km).  Nog een overdosis koolhydraten naar binnen gespeeld bij de plaatselijke Italiaan en op tijd naar bed (al was dat niet simpel op mijn luidruchtige kampeerplaats.

Mijn beurt

Op zondag was het dan mijn beurt.  Om 11u ging ik eerst Tjarda nog aanmoedigen aan de start van haar 33km, een stevige dosis pasta en 3,5 uur later stond ik samen met collega’s Isabelle en India en 350 anderen aan de start van de 19km.  Ik voelde me goed (dat was al een tijdje geleden) en was van plan om te knallen.  Maar aangezien ik niet opwarm liep ik de eerste 500m rustig mee met de meiden, zodra het bergop begon te gaan versnelde ik.  Groot was mijn verrassing toen ik de koebel van Steven Pauwels hoorde en plots naast hem liep.  Steven liep samen met een vriendin die haar eerste trail op deze afstand liep, mijn uitgelezen kans om hem (wellicht de enige keer in mijn loopcarrière) voorbij te steken.

Bergop

De Trail des Fantômes gaat vanaf het begin bergop, het eerste deel nog goed beloopbaar maar na de eerste km komt er een eerste klim waarop veel lopers al te voet staan.  Ik hield nog even lopend vol en ging dan ook wandelen.  Zodra het wat minder steil bergop ging kon ik wel weer gaan lopen, iets wat de beentjes de vorige wedstrijden niet altijd toelieten.  Dat scheelt hem toch wel wat, zeker op dit parkoers, niet alleen qua snelheid maar ook mentaal.  Halverwege de twee lange klim kwam ik de eerste bevoorrading tegen, ik nam snel wat te eten mee en begon volle moed aan het steile tweede deel van die klim.  Het bleef lekker gaan.

Muur van Maboge

Richting Maboge raakte ik aan de babbel met Gwendoline uit Sint-Niklaas.  Bij elke klim liep ze me rustig voorbij, in de afdaling was ik dan weer de snelste.  Gwendoline bleek haar eerste trail te lopen en deed dat verrassend goed, maar in de afdalingen was ze nog te onzeker.  Ik gaf haar graag wat tips voor het dalen maar verloor haar uiteindelijk weer uit het oog in de afdaling naar Maboge.  Daar lag de laatste bevoorrading en begon dan ook de laatste klim, de muur van Maboge, een kanjer.  Heel steil in de eerste kilometer en halverwege kwam Gwendoline me voorbijgewandeld, op haar gemakske, ik zou ze niet meer terugzien.  Toen het wat minder steil werd ging ik weer lopen en dat kon ik steeds sneller richting finish.  Nog een tweetal kilometer een 65km op sleeptouw genomen om dan door de Ourthe en over camping Floréal naar de finish te lopen.  19km in 2u33’ en goed voor een 150ste plaats, daar is deze trailrunner heel happy mee.  Het was een geslaagd weekend, dankzij mijn eigen prestatie maar zeker ook dankzij de vele loopmaatjes die ik tegenkwam (of soms net gemist heb).

Resultaten loopmaatjes

12km

Vincent Siringo - 1u00’25"
Steven Pauwels - 1u05’59"

19km 

Gwendoline Van Mele - 2u28’50"
Isabelle Tirtiat - 2u39’41"
India Hadri - 3u07’18"

33km

Maarten Hazebroek - 5u27’25"
Kristof Verschaetse - 5u55’43"
Tjarda - 7u55’21"

65km

Kostya Penkov - 8u57’15”

Gregory Van Looy - 10u27’44"

Geen opmerkingen: