View from Roque Nublo - Gran Canaria

View from Roque Nublo - Gran Canaria



zaterdag 6 november 2010

Leestips van de week

Voor wie op zoek is naar wat interessante lectuur, hieronder wat leestips over dingen die mij persoonlijk boeien.

Het eerste artikel is gelinkt aan het feit dat we thuis nu officieel stroomleverancier zijn.  Onze 21 zonnepanelen zijn geplaatst, aangesloten en gekeurd en hebben in een goeie vier (grijze) dagen al 17,2 kwH gegenereerd.  Zodra er wat meer zonlicht aan te pas komt zal dat snel meer zijn, en per 1000 kwH hebben we recht op een groenestroomcertificaat ter waarde van 350€.  In een artikel op Het Nieuwsblad las ik dat het aantal aanvragen voor die certificaten sterk stijgt, met ons erbij zal dat nog sneller gaan.

Om even in de groene hoek te blijven, ook in de autosector verandert er heel veel de laatste jaren.  Het aanbod aan groene auto's neemt snel toe, al mag dat wat mij betreft gerust nog wat sneller gaan.  Dat uitgerekend BMW, een merk dat niet direct bovenaan mijn verlanglijstje staat, zo stevig investeert in dit domein viel me dan ook extra op.  BMW kondigde immers aan dat het 400 miljoen gaat investeren in een elektrische stadsauto en een nieuwe produktie-eenheid in Leipzig.  Zowel ecologisch als sociaal een heel mooie zet.  Meer over de Megacity Vehicle lees je op groenopweg.nl.

Uit een ander vatje getapt is een nieuwe mobiele website, Untappd, waarover ik op Mashable las.  Op Untappd kan je met andere bierliefhebbers delen welk bier je drinkt.  Je zoekt het bier uit de al heel lange lijst (je kan ook zelf bieren toevoegen) en bevestigt dan dat je het drinkt.  De lijst is best volledig, ik had geen enkele moeite om er mijn Kriek Lindemans in te vinden.  Je kan ook vertellen waar je het drinkt door een plaats te kiezen uit Foursquare.  Ga niet zoeken in de Appstore, het is gewoon een mobiele website, al ziet hij er anders wel volledig uit als een app.  Social drinking voor de social consumer ;)

Iets meer (eigenlijk veel meer) business-gericht is een tweede artikel op Mashable, dat gaat over de waarde van een merknaam.  Ik heb in mijn loopbaan al het geluk gehad om voor een paar grote merken te mogen merken, maar moest vaak vaststellen dat beleidsmensen vaak niet echt konden inschatten wat de waarde van hun merk was.  In dit artikel krijg je een goeie uitleg van Aswath Damodaran, Professor Finance aan de New York University's Stern School of Business, over wat de échte waarde van een goed merk is, in termen van inkomsten en marge en wat je moet doen om die waarde te behouden?  Het volledige artikel lees je hier.

Geen opmerkingen: