Je hebt het wellicht al gemerkt, de website van de goudengids werd vorige week in een nieuw kleedje gestopt. De gele achtergrond is verdwenen en vervangen door een witte. Maar dat is niet alles, de hele website werd herbekeken met als doelstelling om te verbeteren op een element dat niet onbelangrijk is in local search : snelheid.Gebruikers hebben in surveys al meermaals te kennen gegeven dat zij veel belang hechten aan snelheid wanneer zij op zoek zijn naar een produkt of een leverancier. Alle obstakels die die snelheid in de weg staan worden als hinderlijk beschouwd.
Snelheid is natuurlijk een ruim en relatief begrip, vandaar dat ik het even wil opsplitsen in de twee belangrijkste aspecten ervan : technische snelheid (de responstijd van de website) en performantie (de tijd tussen de eerste zoekopdracht en het vinden van de nodige informatie).
Technische snelheid is het paradepaardje van Google, dat erin slaagt om in een fractie van een seconde een massa gegevens terug te sturen. Google blijft op dit vlak onklopbaar, maar bij goudengids.be hebben ze toch een serieuze stap vooruit gezet door de resultatenpagina sterk te vereenvoudigen en heelwat images (waaronder een overzichtskaart) weg te laten. Je merkt het verschil duidelijk en dat is leuk meegenomen, maar vanuit het standpunt van de gebruiker is het andere aspect van snelheid veel relevanter.
Performantie dus : hoe snel vind ik wat ik moet vinden. Niet altijd evident binnen de massa gegevens die Google je terugstuurt, je moet vaak nog verschillende websites bezoeken vooraleer je de juiste informatie hebt gevonden. De content scope van Google is uiteraard ook ruimer dan die van een gouden gids, waar je zoekopdracht zich beperkt tot het zoeken van een produkt of leverancier. Maar in het verleden was zelfs dat niet altijd evident, vandaar dat op de resultatenpagina op goudengids.be heelwat info werd weggelaten om de weg van de bezoeker vrij te maken naar de meest belangrijke informatie : het telefoonnummer, het e-mail adres en de website. De rest van de informatie bevindt zich op de detailpagina van de adverteerder.
Google en Goudengids zijn uiteraard niet helemaal te vergelijken, maar je kan concluderen dat Google probeert om je zo snel mogelijk door een massa ongestructureerde informatie te loodsen, terwijl Goudengids een beperkter aanbod aan informatie op een gestructureerde manier aanbiedt. Interessante derde hond in het spel is Bing, dat de massa informatie die ze vinden op het internet wel tracht te structureren, maar dat is een verhaal voor een andere keer.
Terug naar het onderwerp, de vereenvoudiging bij goudengids.be, als je 't mij vraagt een gouden zet :-) (toch wel, zelf gevonden). Ook vertaald in een nieuwe mobiele versie trouwens, die nu ook de gps-functie van je toestel gaat gebruiken.
Veel zoekplezier!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten