Wordt 2012 écht de doorbraak van de hybride of emissievrije auto?
Aan Mercedes zal het niet liggen. Zij tonen immers aan dat milieuvriendelijk rijden echt niet meer beperkt tot kleine auto's waarmee je de snelweg niet op durft. Kijk maar naar de Mercedes E-klasse 300 BlueTec Hybrid, die een viercilinder diesel van 204pk en liefst 500nm koppelt aan een elektromotor van 20kw en 250nm. Die laatste kan ook even alleen zijn werk doen, maar dient vooral om de dieselmotor bij te staan. Een dikke limo als deze is dankzij deze combinatie tevreden met 4,2l/100km of een uitstoot van 109gr CO²/100km.
Nog niet straf genoeg? Ga dan misschien voor de Amerikaanse Tesla S. Deze grote hatchback biedt onder zijn sportieve lijn plaats aan 5 volwassenen en 2 kinderen en rijdt volledig elektrisch. Je hebt keuze uit verschillende types batterijen die zorgen voor acceleraties tussen de 6,5 en 4,4 sekonden naar de 96km/u, een autonomie tussen de 260 en 480 kilometer en topsnelheden van 177 tot 210 km/u. In de U.S kan je hem hebben voor zo'n 50.000$, benieuwd wat die bij ons gaat kosten.
Een beetje veel meer 'down to earth' is dan weer mijn nummer drie, de nieuwe Volvo V40, die in 2012 de S40 en V50 gaat vervangen. Op de teaser van Volvo hiernaast zie je al duidelijk de lijn van de wagen, het wordt zoiets als een break op hoge poten, die duidelijk trekjes overneemt van de V60 en XC60. Uiteraard vooral aangedreven voor de 1.6 diesel van PSA, later wellicht ook met de plug-in hybride aandrijving die binnenkort in de V60 op de markt komt.
Stuk voor stuk knappe auto's, de Volvo lijkt me echter wel de meest haalbare binnen mijn leasingbudget.
Stuk voor stuk knappe auto's, de Volvo lijkt me echter wel de meest haalbare binnen mijn leasingbudget.
1 opmerking:
Een reactie posten