

Stel, je hebt een groen hart en een groot gezin en je wil best wel een milieuvriendelijke auto kopen. Wat kan je dan in de garage verwachten? Een hybride? Vergeet het, geen enkele hybride is geschikt voor meer dan 5 personen en op korte termijn zie ik daar geen verandering in komen.
Dan maar even kijken naar auto's met een relatief lage CO2-uitstoot en zeven plaatsen. Ik vond er vier terug die met zo'n 140gr CO2/km rondkomen : de Citroën 1.6 HDi FAP, de Renault Grand Scenic 1.5 dCi 110, de Volkswagen Touran 1.4 TSi 16v Ecofuel en de Opel Zafira 1.6 CNG Ecoflex.
Deze auto's opteren voor verschillende technische oplossingen om de uitstoot laag te houden. De Citroën kiest voor een relatief kleine 1.6 diesel met partikelfilter, die hem 110pk sterk maakt, net voldoende om met de grootste van de vier vlot vooruit te komen. Hij heeft net als de Opel standaard zeven plaatsen, bij Volkswagen en Renault moet je daarvoor bijbetalen. Renault gaat voor een gelijkaardige oplossing als de Citroën, met een 1.5 diesel met eveneens 110 pk.
De Duitsers daarentegen kiezen voor een combinatie van een benzinemotor (de 1.4 TSi voor VW en de 1.6 voor Opel) met aardgas. Bij Opel heb je een basisversie met slechts 94pk, wat mij een beetje weinig lijkt. De turbo-versie daarentegen haalt 150pk, net als de VW trouwens, en daarmee kan je al buitenkomen. De cijfers van de VW zijn echter het meest indrukwekkend omdat hij met zijn (fiscaal interessante) 1.4 een hoog vermogen haalt met de kleinste uitstoot. Hij is dan ook mijn favoriet in het lijstje, als het even kan met de DSG-versnellingsbak die je het leven nog aangenamer zal maken. Nu al in Nederland beschikbaar, over een paar weken hopelijk in België te verkrijgen. Hou je niet van gas in de auto, neem dan de Citroën.
Have fun on the road!
2 opmerkingen:
Ik rij nu een jaar met de Piccaso 1.6 HDI en ben zeer tevreden over het vermogen. Ik was zeer verrast hoe vlot zo'n grote auto met toch maar een 1.6L diesel motor toch zeer vlot optrekt. Zeker na 6 jaar enkel met de moto gereden te hebben was het een aangename verrassing om ook wat acceleratie vermogen te hebben met mijn auto.
Mijn keuze lag had niet te maken met de 7 plaatsen, maar met beenruimte voor de bestuurder en ook daar schieten de meeste 'groene' wagens te kort.
ruimte genoeg in de Grand Picasso inderdaad, ik heb de 2.0 HDi omdat ik 1500kg moet kunnen trekken.
1.6l diesel is inderdaad vlot, voornamelijk dankzij zijn koppel. Tegen 150pk kan hij natuurlijk niet op, al valt dat verschil in het dagelijks verkeer niet zo erg op, we staan toch aan te schuiven :-)
Een reactie posten