View from Roque Nublo - Gran Canaria

View from Roque Nublo - Gran Canaria



dinsdag 2 maart 2010

Google goes Yellow

Geheel onverwacht ontdekte ik gisteren dat Google een nieuw advertising-produkt op de markt heeft gebracht.  Niet dat ik verrast was dat Google met iets nieuws kwam, dat niet, dat doen ze immers heel regelmatig.  Maar wel met de details van het produkt.
De 'local business enhanced listings' worden in eerste instantie enkel in San Jose en Houston uitgeprobeerd en houden in dat een bedrijf met een local business listing (dat zijn dus die listings naast de kaart in Google's organische lijst) een link kan toevoegen naar een bepaald onderdeel van zijn informatie (foto's, video, website, coupons, route, menu of reservaties).  Die link wordt aangegeven met een geel icoontje, iets wat wij bij Goudengids geen toeval vinden.  Waarom geen toeval?  Omdat het produkt heel erg aanleunt bij het type produkten dat een Goudengids zou aanbieden.  Extra zichtbaarheid bieden tegen betaling.
Bovendien druist Google hiermee in tegen zijn jarenoude principe dat betalende links (sponsored links) steeds gescheiden worden van de organische lijst.  De adverteerder betaalt ook niet per click, in dit geval betaalt hij gewoon een vast bedrag van 25€ per maand.  Tweede principe overboord.
Is dit een goeie zet van Google? Ja, het aanbod is duidelijk complementair met hun Adwords-aanbod.
Is dit een vernieuwend produkt? Neen, en dan heb ik het niet alleen over de kleur van het icoontje, alles is zeer Yellow :)
Google en Yellow Pages groeien alvast qua business modellen duidelijk steeds meer naar elkaar toe.

Geen opmerkingen: