Wat is er nu juist veranderd?
Wel, de 7-pack, dat was de lijst van 7 lokale bedrijven die naast de kaart werden getoond in de resultaten, verdwijnt.
In de plaats daarvan worden deze lokale resultaten geïntegreerd in de gewone resultaten en wordt de kaart in de rechterkolom geplaatst. Die kaart blijft nu trouwens zichtbaar wanneer je naar beneden scrollt. De informatie van de lokale bedrijven werd uitgebreid waardoor er nog amper plaats is voor andere resultaten op je scherm.
Slimme zet van Google, de impact hiervan zal niet achterwege blijven. Gebruikers gaan nog meer geneigd zijn om één van deze zeven resultaten uit te kiezen, pech dus voor die bedrijven die niet in de lijst voorkomen. Zij zullen voortaan advertentiebudget moeten voorzien om in de Google-advertenties terecht te komen. Zij zullen ook sneller geneigd zijn om hun eigen Place-pagina aan te maken.
Pech ook voor andere zoekwebsites die er nu vaak nog in slaagden om net onder de 7-pack te verschijnen en dus het aantal bezoekers vanuit Google zullen zien afnemen. Ook zij zullen naar Google-advertenties moeten grijpen en raad eens wie daar beter van wordt?
Voor wie het allemaal nog eens wil vergelijken, zo zag mijn favoriete zoekopdracht 'restaurants in Ternat' er tot gisteren uit :
En zo ziet die er vanaf nu uit :
Lijkt misschien allemaal niet zo spectaculair en zeker niet funky of cool, maar de gevolgen voor de lokale bedrijven en lokale zoekwebsites mogen niet worden onderschat. Wordt zeker vervolgd...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten