Nee, niet de bioscoop. Met UGC bedoel ik User Generated Content, ofte informatie die gebruikers zelf toevoegen op websites. Zoals op truvo.com bijvoorbeeld. Dat mochten Katrin en ik ervaren toen we gisteren nog eens terug konden naar de Brax-winkel in Oostende, naar onze mening een pareltje in de koningin der badsteden. Toen we de uitbaatster vertelden dat we goeie reviews over de zaak hadden geschreven op truvo.com reageerde zij heel enthousiast : "Ah zijn jullie dat?!" Bleek dat ze wel al klanten over de vloer had gekregen op basis van onze reviews, zelfs een man uit Tenerife die intussen zelf een review heeft toegevoegd.
Prachtig nee, tevreden klanten die ervoor zorgen dat winkels weer nieuwe klanten krijgen.
Ik gebruikte dit voorbeeld ook vanmorgen toen ik mijn babbel deed voor een groep van jonge beloftevolle talenten op de Truvo New Media Business University. Het thema dat ik besprak was immers Online Reputation Management on the Social Web. Of in gewone woorden : hoe hou ik mijn reputatie op het internet in het oog?
Want dat is steeds moeilijker aangezien er steeds meer websites zijn waarop je als gebruiker je mening kwijt kan. Als je vroeger een ontevreden klant had, dan vertelde die dat voort aan zijn kennissen en daar stopte het. Maar nu schrijft die ontevreden klant zijn ervaring neer op truvo.com, op facebook, op twitter of op zijn blog, en de hele wereld kan het zien. Wat we in het verleden mond-aan-mond noemden is door het internet nu mond-aan-wereld geworden, met alle risico's vandien. En dan komt iedereen met theorieën op de proppen over Online Reputation Management, de ene is al beter dan de andere, maar ze vergeten met z'n allen dat je je reputatie sinds eeuw en dag zelf in de hand hebt. Want je online-reputatie bouw je en controleer je niet op het internet, neen, je doet dat in je winkel, net zoals de dames van de Brax-winkel, door goeie service en doordachte produkten.
Trouwens, de dames hebben er nog een schepje bovenop gedaan : we brachten een trui terug die we twee maand geleden kochten, er zat een gat in en we wisten niet juist hoe dat kwam, en jawel hoor, de trui werd zonder morren omgeruild. Voorbeeldig.
Ik kan alle zelfstandigen maar aanraden om dezelfde aanpak over te nemen, er is in Vlaanderen wat dat betreft nog een hele weg af te leggen maar ik durf te hopen dat het toenemend succes van UGC-websites dit proces zal kunnen versnellen.
maandag 16 november 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Consumenten geloven voor 14% in advertenties, voor 75% in peer review, las ik. UGC werkt inderdaad echt!
Indrukwekkende cijfers inderdaad, de advertentiewereld kan maar beter aan creatieve oplossingen denken :-)
Een reactie posten